Aangifte camerabewaking

Registratie van uw camerasysteem

De nieuwe Europese privacywetgeving, van kracht sinds 25 mei 2018 heeft enkele veranderingen met zich mee gebracht, zo ook op gebied van camerabewaking.
Via deze mail informeren we u graag over de nieuwe procedure om aangifte te doen van uw (nieuwe) camerasysteem bij de bevoegde instantie.
Voorheen moest deze aangifte gedaan worden bij de privacycommissie, maar vanaf 25 mei 2018 dient deze te gebeuren via de website www.aangiftecamera.be.

Vanaf heden bent u zelf verantwoordelijk voor de aangifte van uw camerasysteem.

Vroeger verzorgde Antwerp-Security in sommige gevallen de aangifte van camerasystemen. Dit is in de toekomst echter niet meer mogelijk aangezien er moet worden ingelogd met een ID-kaart, burgertoken of met de “itsme” app.
Omdat we u echter niet in de kou willen laten staan, kan u hier een handleiding downloaden die u stap per stap uitleg geeft over wat u moet doen om in orde te zijn met de nieuwe wet.
U kan alvast surfen naar www.aangiftecamera.be waar u de aangifte kan starten.

Er moet een aangifte worden ingediend per plaats die door camera’s wordt bewaakt. Als er verschillende plaatsen worden bewaakt door éénzelfde camerabewakingssysteem, dan kan de aangever al deze plaatsen registreren binnen één sessie, zonder zijn identificatiegegevens opnieuw te moeten ingeven. Dat betekent ook dat alle eigenaars van camera’s die bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) bekend waren, zich opnieuw moeten registreren (binnen de twee jaar).
Let op, deze aangifte is verplicht en indien u uw systeem niet aangeeft kan u een boete krijgen die kan oplopen tot €20.000!

Ook de plaatsing van een pictogram of meerdere pictogrammen is verplicht bij het ingebruiknemen van camerasystemen.
Alle info omtrent dit onderwerp kan u hier vinden.

Indien u meer informatie wenst aangaande de nieuwe wetgeving op camerabewakingsystemen,
klik dan hier om de website van IBZ/BEsafe te bezoeken.